Új busz telepítése III. – Manuális váltó

Clip art illustration of a Cartoon Tiger with a Missing ToothFIGYELEM! Az alábbi leírást szerzői jog védi, tilos máshol megjeleníteni, letölthetővé tenni akár részben, akár egészben előzetes írásbeli engedély nélkül!

Az első részben említett manuális váltó használatával még adós vagyok, így a mai leckénkben ennek a működését vesézzük ki! Ehhez CCV-520 remek Ikarus 260-as csomagja lesz segítségünkre. Töltsük be Spandau-t (hamarosan ezt is lecseréljük már magyar pályára), majd válasszuk ki az Ikarus 260 buszok közül 260.06 ZF S6-90U típusjelzésű járművet, helyezzük le a buszgarázsba (Betriebshof Spandau). Első ránézésre is feltűnik, hogy ebben a buszban nincs automata váltóra jellemző gombsor, ellenben a sofőr jobb kezénél egy váltókar emelkedik ki a padlóból. Ez az, ezt szerettük volna elérni!

Helyezzük áram alá a buszt (kormány mögötti fekete kapcsoló), majd kezdjük el az indítási procedúrát. Próbáljuk meg elindítani a motort. A busz ránt egyet, a motor leáll. Hoppá, hisz sebességben van! Helyezzük üres (N) fokozatba! Ahhoz, hogy a váltókart hibásodás nélkül tudjuk mozgatni a járműveken, be kell nyomni a kuplungpedált! Ehhez nyomjuk le a ‘TAB’ billentyűt, és tartsuk lenyomva! Nyomjuk meg az ‘N’ nyomógombot, így a buszunk kikerült üres fokozatba. Engedjük fel a kuplungot, a motornak nem szabad lefulladnia. Adjunk neki egy kis gázt, járassuk, amíg a levegőtartályok megtelnek.

Engedjük ki a kéziféket, majd helyezzük sebességbe a buszunkat. Ehhez újra nyomjuk be a kuplungot (‘TAB’), és nyomjuk meg a ‘2’-es billentyűt a billentyűzeten. (Ezzel a második sebességi fokozatba helyeztük a váltót, elsőt rövid áttétele miatt csak emelkedőn való elinduláskor célszerű használni.) Adjunk kis gázt, ezzel egyetemben engedjük fel a kuplungot, a buszunk lassan elindul. Amennyiben elér egy közepes fordulatszámot a motor, váltsunk feljebb. (Kuplung be, és 1…6-ig a billentyűzeten.) Ha lassítanunk kell, nyomjuk be a kuplungot, és a sebességnek megfelelően váltsunk vissza, vigyázva arra, hogy túl alacsony fokozatba történő visszaváltás nem egészséges kedvenc járművünk számára!

Gyakoroljuk egy kicsit a vezetést a buszgarázs területén!

Gyakorlottabb sofőreink tudják, hogy a valóságban addig van egy sebességi fokozatban a váltó, ameddig az adott állásban tartózkodik a kar. Jelen esetben elég, ha egy rövid ideig az adott nyomógombot lenyomjuk, és a következő billentyű lenyomásáig abban a fokozatban marad a váltó. Ez így elég illúzió romboló nem igaz? Szerencsére itt mutatkozik meg az OMSI hihetetlen testre szabhatósága, lehetőség van olyan módon konfigurálni a váltó kezelését, hogy csak addig az ideig maradjon aktív egy adott fokozat, ameddig egy adott gombot nyomva tartunk. Ehhez adjuk hozzá a megfelelő eseményeket, valamint a mostani kézi váltó eseményeit helyezzük át más nyomógombokra. (Legegyszerűbb, ha bepipáljuk a Ctrl szükségességét a régi eseményekhez.)

3

(Lentebb megtalálhatók az 5. és 6. fokozathoz tartozó események is!)

Rendeljük az újonnan hozzáadott eseményekhez az 1…6 nyomógombokat, máris csak addig marad sebességben a váltó, ameddig nyomva tartjuk az adott nyomógombot. Polipok előnyben!

Hol van ennek értelme? Amennyiben van egy feláldozható joystick-unk, vagy játékvezérlőnk, akkor az alábbi leírás alapján egyszerűen barkácsolhatunk magunknak kézi váltót. (http://omsihu.wordpress.com/2011/12/17/kezi-valto-keszitese/)

Van még két esemény, amely használható egyszerűsített manuális váltó üzemeltetésére, ezek a:

  • <ky_upshift> – egy fokozattal fentebb vált
  • <ky_downshift> – egy fokozattal lentebb vált

Sorozatunk következő részében tovább finomítjuk az Ikarus 260-at (1.04 frissítés esetén a bal oldali tükör állóképet ad), valamint megtanuljuk a buszaink módosításainak telepítését is.