Saját buszunk volánjánál

Clip art illustration of a Cartoon Tiger with a Missing ToothFIGYELEM! Az alábbi leírást szerzői jog védi, tilos máshol megjeleníteni, letölthetővé tenni akár részben, akár egészben előzetes írásbeli engedély nélkül!

Ahogy az előző alkalommal ígértem, a mostani leckénkben saját buszunkban fogjuk folytatni a vezetést. Ahogy korábban már megtanultuk, indítsuk el az OMSI-t, és töltsük be a kedvenc pályánkat, a ‘Berlin-Spandau 1989’-et.

Amint betöltődött a pálya, ne kezdjünk el buszokat keresni, hanem hívjuk elő a menüt. (Emlékeztek még rá, ha nem, nyomjátok meg a bal ALT gombot!)

Kattintsatok rá az ‘Új autóbusz elhelyezése a pályán’ ikonocskára (balról a negyedik), majd várjatok türelmesen. Kis idő múlva megjelenik az autóbusz választó képernyő, középen forog egy miniatűr autóbusz, alatta pedig pár lenyíló menü látható.

1

A lenyílókban tudjátok kiválasztani a vezetni kívánt jármű:

  • gyártóját  – alap esetben csak az MAN található meg itt,
  • típusát  -SD77-D92-ig, minél magasabb a számozás, annál modernebb a jármű,
  • megjelenését – milyen reklámmal legyen ellátva, milyen flottaszínben járjon utunkon,
  • depóját – nagyon fontos, hogy azt a depót adjuk meg, amelyik pályát betöltöttük, hibás depó esetén nem fogjuk tudni kezelni a központi “számítógépet”, az IBIS-t!
  • számát – a busz sorszámát jelenti, sok jelentősége nincsen,
  • valamint a regisztrációját, ami a rendszámot jelöli.

Miután kiválasztottuk a megfelelő buszt, nyomjuk meg az OK feliratú gombot. A ‘Véletlenszerű busz kihelyezése’ nyomógomb lenyomásával a gép választ számunkra vezetendő járgányt.

Ne vaciláljunk sokat, válasszuk először az SD77-et! Nyomjuk meg az OK-t, amely hatására egy újabb ablakocska jelenik meg a képernyőn:

2

Ebben az ablakban tudjuk meghatározni, hogy melyik előre kijelölt helyre kívánjuk lepakolni a buszunkat. Röviden annyit, hogy a Freudstr. és Stadtgrenze között ingázunk a 92-es járattal, a Rathaus kb. félúton található, Betriebshof  Spandau pedig az autóbusz garázst jelenti. Rakjuk le a buszunkat Betriebshof  Spandau-hoz (jelöljük ki, és OK).

Ha mindent jól csináltunk, megjelent a kissé ütött-kopott járművünk a többiek társaságában. Üljünk be a vezetőfülke mögé (F1)!

4

Korábbról már ismerős lehet a műszerfal, ha egy SD77-et fogtunk ki a vadászatunk során. A műszerfal, amint már korábban észrevehettük, teljesen interaktív, azaz a kapcsolók billenthetők, a nyomógombok megnyomhatók, a műszerek élnek. A jármű legtöbb funkciója kezelhető billentyűzetről, valamint egérrel a műszerfalról is. A leírásban az egyszerűbb módot választottam, így csak a billentyűzettel történő üzemeltetést írom le:

  • Első lépésként helyezzük áram alá a járművünket. Nyomjuk meg hozzá az ‘E’ gombot! A műszerfal megelevenedik, visszajelző lámpák életre keltek.
  • Rakjuk üresbe a buszt, ehhez nyomjuk meg az ‘N’ billentyűt!
  • Indítsuk be a motort, az ‘M’ lenyomásával!
  • Járassuk egy picit a motort, hogy a tartályok megteljenek levegővel (az SD200-akon a műszerfal előtt egy piros kar jelzi, hogy mikor vannak tele. Ha a kar látszik, akkor nem szabad elindulni!)
  • Engedjük ki a kéziféket ‘.’ (pont) lenyomásával, amennyiben elég levegőnk van, a műszerfalon a bal felső sarokban a piros lámpa kialszik.
  • Nyomjuk be a féket, majd tegyük sebességbe a járművet. Ehhez nyomjuk meg a ‘D’ billentyűt! Amennyiben nem fékezünk, a busz alacsony sebességgel elindul, ezért célszerű ilyenkor lefékezni! Későbbi buszokban megtalálható különböző kapcsoló 1, 2, 3 felirattal, ezek a váltó programozását módosítják, hegymenetben – Berlinben ilyennel nem találkozunk – érdemes az 1, vagy 2 módot választani, célszerűen az ‘1’, vagy a ‘2’ billentyű lenyomásával.

Tegyünk egy kört a telepen, próbáljuk ki a határokat, ismerkedjünk a buszunkkal! A korábbiak szerint tudjuk irányítani, próbáljuk ki az ajtónyitást is.

Készen állunk arra, hogy nyakunkba vegyük a várost, induljunk el az egyik végállomás irányába (legközelebb a Stadtgrenze található), és ismerkedjünk a várossal, illetve a buszunk irányításával!

A leállításhoz fordított sorrendben hajtsuk végre a fenti műveletsort.

Következő alkalommal felvesszük a kötelező menetrendet, beállítjuk a táblákat, és elkezdjük áldásos járművezetői tevékenységünket élesben is!